Save the date: Thursday, March 21, 2024 / RÉSERVEZ LA DATE : LE JEUDI 21 MARS 2024

 

The Future of Restoring, Preserving, Distributing and Exhibiting Heritage Cinema

The International Film Festival of Ottawa (IFFO) presents SAVE AS, a symposium exploring Canadian and international efforts to preserve, promote, and, most importantly, distribute and exhibit Canada’s and the world’s cinematic heritage. An ongoing and key part of IFFO’s celebration of Canadian and world cinema is its one-day annual conference, SAVE AS, dedicated to examining issues of preservation, restoration, distribution, and exhibition of the always-endangered world cinema heritage. SAVE AS consists of expert panel discussions, case studies of restored cinema classics, and special public screenings of those restored classic films. At IFFO, we are committed to cinema’s past as well as its present and future.

 In our inaugural edition in 2022, our primary focus was on both what is happening in Canada and France. In 2023, we examined what is going on in these fields across North America, and had a special focus on what is happening in Africa, past, present, and future. Both years were supported by Telefilm Canada as a presenting sponsor.

 Once again in 2024, we are inviting to Ottawa several noted professionals working in important and exciting ways on the preservation and presentation of Canada’s and the world’s cinematic heritage.

PRÉSERVER, DISTRIBUER ET FAIRE DÉCOUVRIR : LE FUTUR DU PATRIMOINE CINÉMATOGRAPHIQUE CANADIEN

Le Festival international du film d’Ottawa (IFFO) présente SAVE AS, un symposium qui explore les efforts au pays et à l’international visant à préserver, promouvoir, et surtout, distribuer et exposer le patrimoine cinématographique canadien et mondial. Un élément clé et continu de la célébration du cinéma canadien et mondial par l’IFFO est sa conférence annuelle d’une journée, SAVE AS, consacrée à l’examen des questions de préservation, de restauration, de distribution et d’exposition du patrimoine cinématographique mondial, toujours en danger. SAVE AS comprend des tables rondes d'experts, des études de cas de classiques du cinéma restaurés et des projections publiques spéciales de ces films classiques restaurés. Chez IFFO, nous nous engageons envers le passé du cinéma ainsi que son présent et son avenir.

Lors de notre édition inaugurale en 2022, nous nous sommes principalement concentrés sur ce qui se passe au Canada et en France. En 2023, nous avons examiné ce qui se passe dans ces domaines à travers l'Amérique du Nord et nous nous sommes particulièrement concentrés sur ce qui se passe en Afrique, passé, présent et futur. Ces deux années ont été soutenues par Téléfilm Canada à titre de commanditaire principal.

En 2024, nous invitons à nouveau à Ottawa plusieurs professionnels de renom qui travaillent de manière importante et passionnante à la préservation et à la présentation du patrimoine cinématographique canadien et mondial.

 

Previous Editions / Éditions précédentes :

On Thursday, March 10, 2022, IFFO with Telefilm and the French Embassy in Canada presented the inaugural SAVE AS symposium in Ottawa.  With the support of Telefilm Canada, SAVE AS returned on Thursday, March 9, 2023, to highlight Canadian cinema restoration efforts. Guests at SAVE AS 2023 included award-winning filmmaker Patricia Rozema to present a case study of the 4K restoration of her iconic film When Night is Falling (1995) and award-winning director Ron Mann who discussed the process behind restoring the new 4K version of Guy Maddin’s Tales from the Gimli Hospital (1988). IFFO is honoured to have screened both films as part of IFFO programming that year.

Le jeudi 10 mars 2022, IFFO, Téléfilm et l’Ambassade de France au Canada ont présenté le symposium inaugural SAVE AS à Ottawa. Avec le soutien de Téléfilm Canada, SAVE AS est revenu le jeudi 9 mars 2023 pour souligner les efforts de restauration du cinéma canadien. Parmi les invités de SAVE AS 2023 figuraient la cinéaste primée Patricia Rozema qui a présenté une étude de cas de la restauration 4K de son film emblématique When Night is Falling (1995) et le réalisateur primé Ron Mann qui a discuté du processus de restauration de la nouvelle version 4K de Tales from the Gimli Hospital de Guy Maddin (1988). IFFO est honoré d'avoir projeté les deux films dans le cadre de la programmation de IFFO cette année-là.

Previous SAVE AS guest speakers / Invités précédents de SAVE AS:

  • Paulina Abracin-Cantin, Director, Policy and Research, Canadian Media Producers Association (CMPA)

  • Marjorie Beaucage, Filmmaker & Activist

  • Ahmed Bedjaoui, Academic, Producer and film critic Virtual

  • Brian Bevolarac, Theatrical Distribution, Janus Films/Criterion Channel

  • Jack Blum, Executive Director, Reel Canada

  • Bruno Boëz, author of the study Lumière sur le cinéma de patrimoine canadien (New Light on Canadian Heritage Film)

  • Jean-Pierre Boiget, EVP Distribution Services & IT, StudioCanal

  • Antoine Damiens, Archive/Counter-Archive Project, Postdoctoral fellow, York University

  • Mireille Dansereau, Director & Screenwriter, La Vie rêvée (1972) Virtual

  • Gérald Duchaussoy, Head of Cannes Classics

  • Dominique Dugas, Directeur général, Eléphant

  • Jimmy Fournier, Director of Research & Development and Digital Platforms, National Film Board of Canada

  • Marina Gallet, Director of Conservation and Development of Collections, La Cinémathèque Québécoise Virtual

  • Viviana García Besné, Director of Operations, Permanencia Voluntaria

  • Laura Horak, Curator of Cinema's First Nasty Women, Professor of Film Studies, Carleton University

  • Wendy Huot, Owner of The Screening Room

  • Daniel Kasman, Vice-President of Content, Editor-in-Chief, Mubi

  • Eric Le Roy, Direction du Patrimoine cinématographique, Centre national du cinéma et de l'image animée Virtual

  • Ron Mann, President, filmswelike

  • Jean-Pierre Marchant, Filmmaker & Director of Operations, CineMobilia Virtual

  • Janine Marchessault, Professor, York University, Archive/Counter-Archive

  • David Marriott, Co-CEO and Co-Founder, Arbelos, Canadian International Pictures

  • Steve Moore, Senior Archivist, Library and Archives Canada

  • Judith Opoku-Boateng, Archivist, University of Ghana Virtual

  • Juliette Rajon, Director of the Marché international du film classique, Lumiere Festival

  • Patricia Rozema, Director, When Night is Falling (1995)

  • Pauline Saint-Hilaire, Head of International Library Sales, StudioCanal Virtual

  • Aboubakar Sanogo, Associate Professor; Graduate Supervisor, Carleton University

  • Brian Virostek, Archivist, Audiovisual Private Specialized Media, Private Archives and Published Heritage Branch, Library and Archives Canada

  • Justin D. Williams, Archivist & Project Manager, South Side Home Movie Project