Wednesday, March 15 / 6:30 pm / ByTowne Cinema

Program: Scaring Women at Night, We Might As Well Be Dead


Feature presentation \

We Might As Well Be Dead

Wir Könnten Genauso Gut Tot Sein

2022 / 93 minutes / Germany
Director: Natalia Sinelnikova
Writers: Natalia Sinelnikova, Viktor Gallandi
Language: German
Subtitles: English

society \ futurist \ evil eye

In an ambiguous and ominous future, an apartment complex stands alone as a refuge from the outside world. On what seems like a routine rental application tour, a family begs to be allowed to live there, making one wonder- what’s so bad about everywhere else? Anna, the security officer for the building, lives with her daughter Iris who, for unknown reasons, has locked herself in the bathroom believing herself to be dangerous to anyone she looks at. After a resident’s dog goes missing, Anna begins to feel like the only sane person around as paranoia and fear begin to spread throughout the community. Trying to retain control over the distrust spreading like wildfire, Anna is not exempt from making mistakes of her own, perhaps making the situation worse. With the edge of a horror film and an eerie score of haunting vocals, the film uses dry humour to reflect humanity back at us. Though the film is a work of speculative fiction, it hits close to home. We may chuckle at the absurd actions of the residents but an underlying thought may creep in; would we behave any differently?

- Tish Chambers

Dans un avenir ambigu et sinistre, un bloc appartement se dresse seul comme refuge du monde extérieur. Lors d’une visite routinière en vue d’une demande de location, une famille supplie pour pouvoir y vivre, ce qui nous porte à se demander ce qu’il y a de si mal ailleurs. Anna, la garde de sécurité de l’immeuble, vit avec sa fille Iris qui, on ne sait pourquoi, s’est enfermée dans la salle de bain, se croyant dangereuse pour tous ceux qu’elle regarde. Après que le chien d’un des résidants disparaît, Anna commence à se sentir comme si elle était la seule personne saine d’esprit, alors que le paranoïa et la peur commencent à s’étendre dans toute la communauté. Tentant de garder sous contrôle la méfiance qui se transmet comme un feu de forêt, Anna n’est pas à l’abri de ses propres erreurs, qui empireront peut-être la situation. Avec l’allure d’un film d’horreur et une trame angoissante de chants hantants, ce film se sert de l’humour pince-sans-rire pour refléter l’humanité sur nous-mêmes. Bien que le film soit une œuvre de fiction spéculative, il n’est pas si loin de la réalité. Les actions des résidants ont beau nous faire ricaner, mais il reste que nous nous demanderons peut-être si nous agirions différemment.

- Tish Chambers (traduit par Jacinthe Grenier-Albert)

PRESS

‘We Might As Well Be Dead’: Berlin Review


AWARDS

Bolzano Film Festival Bozen 2021, Final Touch Winner

Tribeca Film Festival 2022, Best Cinematography (Jan Mayntz)


Short film \

Scaring Women at Night

2022 / 10 minutes / Ontario
Director: Karimah Zakia Issa

Two strangers walking alone at night in the same direction notice each other. While one becomes increasingly afraid, the other tries—unsuccessfully—to appear less threatening.

 

Thank you to the Goethe Institut and the Embassy of Germany for supporting this program as a Community Partners.